Ekstremt kortreist leveranse og en vinn-vinn løsning for alle parter, sier daglig leder Trym Denvik i ØRAS

I fjor vedtok Vegvesenet å utbedre strekningen med det etter hvert så oppsprukne betongdekket. En nesten 4km lang strekning med betong skal skiftes ut etter 25 år og erstattes med asfalt slik som tilstøtende E6-strekninger har. PEAB er totalentreprenør, mens JR Anlegg AS står for arbeidene. 

- Dette er en avtale som har fungert veldig bra, sier daglig leder, Jon Arve Rognerud hos JR Anlegg. Han er svært tilfreds med den korte reiseveien for sine 7-8 vogntog som har gått i skytteltrafikk de siste ukene.

- I dag måles det meste i kroner og øre og derfor valgte vi den beste løsningen rent økonomisk og fremdriftsmessig, sier Rognerud.  JR Anlegg AS har til nå kjørt inn drøyt 14 000 tonn med betong. Totalt vil utskiftingen omfatte rundt 15 000 tonn. 

Den nye strekningen vil bli ferdig i løpet av sommeren 2020. 

Anlegg og transport har skrevet mer om hvordan betongdekket på E6 skal fjernes

Betongen blir nå knust og skal resirkuleres til pukkfraksjoner som skal brukes til å bygge infrastruktur inne på ØRAS' anlegg på Dal Skog og eventuelt for salg i nærområdet. 

Kirsten foran en betonghaug. Foto.
Kommunikasjonsrådgiver Kirsten Lundem i ØRAS, er glad for å kunne vise publikum gjenvinning i praksis. 
- Dette viser at vi sammen gjør avfall til ressurser, og at selskapene har høyt miljøfokus, avslutter Lundem.