Nå innfører vi ØRASiD
Mandag 6. januar innfører vi adgangskontroll på Miljøstasjon Dal Skog - ØRASiD: et digitalt innbyggerbevis som du skal vise fram når du kommer til oss.
Det betyr at du som besøkende må identifisere deg som innbygger i en av våre eierkommuner for å kvitte deg med avfall hos oss til subsidiert brukerbetaling på kr 100,-
Identifiseringen skjer gjennom mobil-appen ØRASiD, hvor du henter ditt innbyggerbevis. Mobil-appen er nå tilgjengelig for nedlasting via Google-play store eller Apple App-store.
Slik laster du ned appen.
App med kvotesystem
I appen vil du i tillegg til innbyggerbeviset også finne en leveringskvote tilknyttet din eiendom. Kvoteordningen fungerer som en klippekortløsning, og du får utdelt 12 klipp per kalenderår.
Det betyr at du 12 ganger i året kan levere avfall med kr 100,- i brukerbetaling. Dersom du har avfall som er gratis å levere (slik som EE-avfall, hageavfall, farlig avfall, ombruk og tekstilavfall), betaler du ingenting og det trekkes ingen klipp.
Når de 12 klippene er brukt opp, må du betale mer for å levere avfall (dette gjelder ikke avfall som likevel er gratis å levere). Da er ikke lenger brukerbetalingen subsidiert og det vil koste kr 350,-
Alle som er folkeregistrert på samme adresse deler på kvoten. Eier av eiendommen kan begrense tilgangen til kvoten ved behov. Kvoten kan også deles med andre som ikke er bosatt på adressen, som f.eks. foreldre, barnebarn eller andre som skal hjelpe til med å levere avfall.
Les mer om kvoteordningen her.
Hvorfor innfører vi adgangskontroll?
- Driften av gjenvinningsstasjonen og videre håndtering av avfallet er kostbart. Det er innbyggerne i våre eierkommuner som skal få laveste pris når de kommer til oss, sier daglig leder Trym Denvik.
- Innbyggerbeviset vil bidra til en mer rettferdig ordning, og sørger for at næringskunder og personer som ikke er bosatt i en ØRAS-kommune, må betale mer for levering av avfallet. På den måten kan vi holde brukerbetalingen så lav som mulig, legger han til.
Daglig leder Trym Denvik viser her fram sitt innbyggerbevis.
Hva om du ikke har lastet ned appen?
Har du ikke lastet ned appen, vil du få hjelp av våre kundeveiledere på miljøstasjonen til å laste den ned. Vi anbefaler alle besøkende å laste ned appen før neste besøk på Miljøstasjonen.
Hva om du ikke har smarttelefon?
Dersom du ikke bruker smarttelefon, har vi en reserveløsning i form at et fysisk kort som fremvises i stedet for appen.
Henvendelse i vår resepsjon for å få utdelt kort.
Hva med næringskunder?
Dersom du næringskunde/bedriftskunde endres ingenting. Du vil henvises over vekt og betaler etter gjeldende satser.
ØRASiD – mer enn bare et innbyggerbevis
ØRASiD inneholder også tømmekalender for din adresse. Her kan du få varsler for neste tømmedag.
På sikt vil appen få flere funksjoner: melde om ikke hentet avfall, melde om skade på beholder, driftsmeldinger ifm tømming samt viktig informasjon fra ØRAS.
Her kan du lese mer om ØRASiD, kvoteordningen og ofte stilte spørsmål.