Ofte stilte spørsmål
- Hva er ØRASiD?
ØRASiD er et digitalt innbyggerbevis i form av en telefonapp. Innbyggerbeviset skal vises frem hver gang du leverer avfall.
I appen kan du også sjekke tømmekalenderen, og sette opp varslinger for henting av avfall.
- Hvorfor må jeg identifisere meg?
ØRASiD er et digitalt innbyggerbevis som forteller oss at du bor i en av våre eierkommuner, og at du derfor har rett til å levere avfall og betale som privatkunde. Innbyggerbeviset skal bidra til en mer rettferdig ordning for innbyggerne i våre kommuner, og sørge for at næringskunder og personer som ikke er bosatt i en ØRAS-kommune må betale mer for levering av avfall. Næringskunder og personer som bor utenfor våre eierkommuner betaler ikke renovasjonsgebyr, og skal derfor betale en høyere pris for levering av avfall.
- Hvordan laster jeg ned appen?
Søk opp og last ned appen ØRASiD fra App Store hvis du har en Apple-telefon, eller fra Google Play hvis du har en Android-telefon. For mer detaljert bruksanvisning, klikk her
- Hva skjer ved et besøk hvis jeg ikke har lastet ned appen?
Da får du hjelp av oss på gjenvinningsstasjonen til å laste ned appen på mobilen din.
- Hvordan fungerer klippekortløsningen?
I appen ligger en kvoteordning for levering av avfall, som fungerer som et klippekort, knyttet til din eiendom. Hver eiendom har en kvote på 12 klipp per kalenderår. Det trekkes ett klipp hver gang avfall leveres, og brukerbetaling belastes. Dersom du kun har med avfall som er gratis å levere trekkes ingen klipp. Les mer om kvoteordningen her.
- Hva skjer når jeg har brukt opp klippene mine?
Når kvoten på 12 klipp pr. år er brukt opp er ikke lenger brukerbetalingen subsidiert, og man kan levere avfall for kr. 350,- per gang. Har du kun med avfall som er gratis å levere, betaler du fortsatt ingenting når du viser frem ditt innbyggerbevis.
- Får jeg tilgang til appen og/eller kvoten hvis jeg deler eller leier bolig?
Ja. Alle skal laste ned appen på sin egen telefon, og skal vise frem sitt eget innbyggerbevis når de skal levere avfall.
Alle som er folkeregistrert på samme adresse deler på kvoten. Beboere som tilhører en og samme adresse har dermed 12 klipp til sammen pr. år. Eier av eiendommen kan begrense tilgangen til kvoten ved behov. En leieboer kan f.eks. tildeles et visst antall klipp for levering av eget avfall. Eier gjør disse innstillingene i sin app, under Min eiendom > Brukere og tilganger. Se bruksanvisninger her
- Kan jeg låne ut mitt innbyggerbevis eller kvoten til andre?
Du kan dele tilgang til din kvote med f.eks. foreldre, barn eller barnebarn som ikke er en del av husstanden, men som skal hjelpe til med å levere avfall.
Det er ikke lov å gi tilgang/dele kvoten med byggefirmaer eller andre næringsdrivende, og heller ikke med personer som ikke er bosatt i en ØRAS-kommune.
- Jeg har flere eiendommer. Hvordan fungerer det da?
Du får tilgang til alle adressene du står som eier på, og kan bytte mellom eiendommene i appen.
- Jeg har aktivert varsling om tømmedag i appen, men får ingen varslinger på telefonen.
Sjekk om du har sperret for varslinger i innstillingene på selve telefonen. Gå til telefonens innstillinger, finn ØRASiD og velg «Tillat varslinger».
- Hva skjer med appen MinRenovasjon?
Denne er nå erstattet av ØRASiD. Vi anbefaler at du sletter appen MinRenovasjon da den ikke lenger vil bli oppdatert.
For å melde avvik om skadet beholder, kan du gjøre det her.
- Jeg bruker ikke smart-telefon - hva gjør jeg da?
Da har vi en resvereløsning i form av et fysisk kort. Søknad om kort gjøres i resepsjonen på Miljøstasjonen. Dersom du skal søke kort på vegne av f.eks dine foreldre, må fullmakt medbringes.
Kortet utstedes kostnadsfritt, men erstatning av tapt kort er på kr 250,-
- I appen min vises 24 klipp - hvorfor det?
Kvota på 12 klipp baseres på grunngebyret for renovasjon. Dersom du betaler to grunngebyr, f.eks fordi du har en utleiehybel på eiendommen din, får du dobbel kvote.